Одним із головних завдань Програми економічних реформ на 2010–2014 рр. «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» є реформування вітчизняної сфери охорони здоров’я задля забезпечення рівного та справедливого доступу всіх членів суспільства до медичних послуг належної якості.
Для виконання цього завдання в 2011 р. Урядом було здійснено низку заходів:
-
підготовлено нормативно-правову базу, що регламентує провадження пілотних проектів, зокрема прийнято Закон України «Про порядок проведення реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та м. Києві». Цим Законом закріплено можливість відпрацювання структурно-організаційної та фінансово-економічної реорганізації мережі закладів охорони здоров’я у пілотних регіонах з урахуванням особливостей адміністративних територій (щільності та характеру розселення населення, стану транспортних комунікацій, матеріально-технічного й кадрового потенціалу закладів охорони здоров’я, їх профілю та структури медичних послуг). Забезпечено можливість диференціації закладів охорони здоров’я, що надають вторинну медичну допомогу, з урахуванням інтенсивності її надання. У подальшому, за умови позитивних результатів провадження реформ, цей досвід може бути використано на території всієї України;
-
внесено зміни до Бюджетного кодексу України, що передбачали об’єднання фінансових ресурсів сільської медицини на рівні районних бюджетів, унаслідок чого сільські лікувально-профілактичні заклади фінансуються з районного бюджету;
-
розпочато структурування медичної допомоги на первинний, вторинний і третинний рівні;
-
ведеться робота щодо передачі з балансу районних і міських рад на баланс обласних рад майнових комплексів майбутніх закладів охорони здоров’я вторинного рівня та екстреної медичної допомоги;
-
розробляються механізми кадрового забезпечення первинної ланки медико-санітарної допомоги.
Міністерством охорони здоров’я розроблено і затверджено низку методичних рекомендацій щодо забезпечення та деталізації окремих кроків провадження реформування сфери охорони здоров’я, а саме щодо розрахунку потреби населення у медичній допомозі, формування регіонального Плану-графіка проведення експерименту з реформування системи охорони здоров’я, прогнозування потреби закладів охорони здоров’я України у медичних кадрах на довгострокову перспективу. Запроваджено Концепцію управління якістю медичної допомоги у сфері охорони здоров’я в Україні на період до 2020 р.
Розроблено заходи щодо економічної мотивації медичних працівників і
підвищення престижності посади лікарів первинної ланки. Зокрема, з 1 липня 2011 р. було збільшено розмір посадового окладу лікаря (в т. ч. педіатра, дільничного терапевта).
Реформування медичної сфери не обмежується лише апробацією пілотних проектів. Паралельно ведеться робота щодо загальної оптимізації діяльності сфери охорони здоров’я. Так, з метою вдосконалення правової бази у сфері охорони здоров’я, створення ефективної системи організації надання медичної допомоги населенню з урахуванням набутого досвіду роботи закладів охорони здоров’я в ринкових умовах прийнято Закон України «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо удосконалення надання медичної допомоги».
Вирішуються також питання, які прямо не пов’язані із власне сферою
охорони здоров’я, але мають велике значення для забезпечення населення
України гарантованим пакетом медичної допомоги (у т. ч. і лікарськими засобами). Зокрема, Міністерством охорони здоров’я затверджено План заходів щодо виконання Концепції розвитку фармацевтичного сектору сфери
охорони здоров’я України на 2011–2020 рр., визначено номенклатури закупівель ліків з урахуванням реальних потреб регіонів у медикаментах. При цьому одним із суттєвих здобутків цьогорічних тендерних закупівель стало те, що в 2011 р. у торгах взяло участь 11 українських фармацевтичних компаній, що відображає політику Уряду країни в напрямі імпортозаміщення
лікарських засобів.
Розпочато впровадження Національного проекту «Нове життя – нова
якість в охороні материнства та дитинства», метою якого є забезпечення населення доступною висококваліфікованою медичною допомогою, комфортних умов народження та виходжування дітей завдяки створенню мережі регіональних перинатальних центрів.
Міністерство охорони здоров’я розробляє проект Концепції Загальнодержавної програми «Здоров’я 2020: український вимір», в основу якої покладено міжсекторальний підхід для вирішення питань впливу системи охорони здоров’я на основні ризики й детермінанти щодо здоров’я. Проект базується на положеннях нової Європейської стратегії – «Здоров’я 2020», яка декларує рух за здоров’я і благополуччя завдяки демократичним процесам, передбачає широку участь і співпрацю керівників і практиків усіх
рівнів та залучення громадянського суспільства. Реформування сфери відбувається в координації зі Всесвітньою організацією охорони здоров’я,
Європейським Союзом та Світовим банком. Відпрацьовується проект Дорожньої карти реформи системи охорони здоров’я, до створення якого залучаються вітчизняні та міжнародні експерти. Готується спільний проект Міністерства та Світового банку для підтримки пілотного впровадження проектів реформування системи охорони здоров’я.